Analiza rynku dla nowych pomysłów

Każdy produkt czy e-usługa znajdzie nabywców zainteresowanych zakupem, każdy rynek ma swoją niszę. Jednak nie każda jest opłacalna w zagospodarowywaniu. Realizując pomysł biznesowy, po określeniu grupy docelowej i modelowego klienta, należy przeprowadzić badanie rynku pod względem jego wielkości. Jak wiele jest osób, które może zainteresować dana usługa? Do jakiego procenta z nich możemy dotrzeć?

Czasami nisza jest bardzo korzystna, jeżeli trafiamy na nią z produktem wysokomarżowym, wówczas mogą nam się obniżyć koszty obsługi. W innym wypadku produkt może wymagać wysokich nakładów na budowę marki. W przypadku e-usług, pomysł na platformę skierowaną do szerokiej grupy klientów może zostać zablokowany przez wysokie koszty dotarcia do dużej grupy, wszak samymi poleceniami nie zbudujemy skali. Inne projekty będą próbowały walczyć o klienta ceną, która może spaść do progu rentowności biznesu, ze względu na nieodpowiednie dobranie strategii do grupy docelowej.

Często atrakcyjny wydaje się biznes oparty na  internetowej platformie w modelu pośrednika: łączymy dostawców usługi/produktu z klientami w zamian za prowizję. Tutaj najczęściej na początku zapomina się o problemie ściągalności prowizji, kwestii reklamacji czy sytuacji, w której mamy za mało użytkowników by zachęcić dostawców, i jednocześnie trudno nam zachęć użytkowników ze względu na za małą ilość dostawców.

Przez kilka lat widzieliśmy tworzone i zamykane projekty z różnych przyczyn. Sami uczestniczyliśmy w realizacji zarówno tych, które były oparte na wyselekcjonowanym produkcie skierowanym do bardzo konkretnej grupy odbiorców jak i takich, które miały w planach miliony użytkowników. Wiemy jakich błędów unikach i co zrobić aby nie skazać pomysłu na porażkę już na samym początku. Posiadamy narzędzia i specjalistów, którzy prowadzą warsztaty z autorami pomysłu oraz badania rynkowe, na podstawie których opracowują czytelny i realny biznesplan.

Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie i zrozumienie potrzeb klientów (często nie są to wcale użytkownicy serwisu). W ten sposób budujemy bazę cech i wartości, które później będą podstawą dla pozyskania i zatrzymania klientów. Podczas wywiadu zostaną zweryfikowane kluczowe hipotezy, co do zasadności działania systemu i jego wartości dla dostawców oraz klientów.

Następnie konfrontujemy tą wiedzę z modelem biznesowym. Ten z kolei pozwoli określić, w jaki sposób oraz dzięki czemu projekt będzie przynosić profity.  Potwierdzeniem tego jest plan finansowy, który zaprezentuje szacunkowe koszty rozpoczęcia projektu oraz jego prowadzenia w początkowych etapach, a także zyski jakich należy spodziewać się w kolejnych etapach.

 

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.